Week 1: Cancun & Playa del Carmen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 1: Cancun & Playa del Carmen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 1: Cancun & Playa del Carmen

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

15 Januari 2014 | Mexico, Cancún

Dag 1 ~ maandag 6 januari 2014:

Vandaag is het zover. Nog wat laatste dingetjes geregeld en de backpack nog maar weer een keer opnieuw ingepakt. Om 15:00 komt Jordi Grianne en mij ophalen vanaf de Bataviastraat. Na een ritje van ongeveer 3 uur (zoals altijd bij Jordi en ondergetekende in de auto knalt er een uur lang Celine Dion-muziek uit de speakers) komen we aan op Dusseldorf Airport. We hebben nog even de tijd en gaan dan ook op zoek naar een eettentje. Met Grianne erbij weet je dat het altijd uitdraait op de Mac Donalds (patatjes :p). Nadat we hebben gegeten lopen we rond half 8 richting de incheckbalie. Dit verloopt allemaal redelijk soepeltjes en voor we het weten moet ik al door de controle. Na afscheid te hebben genomen (zonder tranen) vervolg ik mijn weg tot dat ik om 21:15 de lucht in ga met een vliegtuig van Flybe. Eenmaal aangekomen in Manchester heb ik een gat van 12 uur te overbruggen. Met een beetje liggen, rondlopen en stoer doen kom ik de nacht aardig door.

Dag 2 ~ dinsdag 7 januari 2014

Na een nachtje zonder slaap begin ik aan de incheck-procedure voor de vlucht richting Cancun. De hele procedure is een behoorlijk gedoe omdat Thomas Cook (vliegtuigmaatschappij voor mijn vervolgvlucht) pas sinds kort werkt met 'connecting flights' en ik voor hun een grote onbekende was. Zelfs bij de gate zei de dame 'your not with us, go away'. En bedankt.. Na wat aandringen heeft ze de supervisor erbij gehaald en die heeft het gelukkig opgelost. Rond 09:30 gaan we de lucht in met een vliegtuig vol met (ik mag het misschien niet zeggen maar doe het toch) dikke, lelijke Engelse mensen. De 10,5 uur durende vlucht bevalt me dankzij het slaapgebrek en een griepje + koorts maar matig. Eenmaal aangekomen moet je bij de douane allemaal op een knop drukken en aan de hand van het rode of groene lichtje (willekeurig) wordt bepaald of ze je tas verder gaan onderzoeken. Rood! De dienstdoende beambten openen mijn tas en daar valt een handje vol hagelslag over de grond. Het doosje hagelslag heeft de vlucht niet overleeft (sorry Geriette). Verder is alles prima en worden er geen drugs gedetecteerd in mijn backpack, valt weer mee Rene' tje! Vanaf het vliegveld neem ik een shuttelbusje naar mijn hostel. Na mijn moeder geappt te hebben dat ik nog leef ben ik rond 5 uur lokale tijd gaan slapen.

Dag 3 ~ woensdag 8 januari 2014

Vanmorgen rond 9 uur opgestaan en een prima ontbijtje van het hostel naar binnen gewerkt. Rond 11 uur ben ik het oude centrum van Cancun gaan verkennen. Het leek me leuk om richting het gebied te lopen waar alle dure hotels staan maar dat was toch verder dan gedacht. Mede dankzij de afstand en de constante motregen ben ik halverwege (na 5 km) weer richting het hostel gegaan. 's Avonds heb ik nog lekker gegeten in een lokaal visrestaurantje waar ik het enige gerecht zonder vis heb besteld. Niet dat ik geen vis lust maar het leek me niet verstandig om hier op mijn eerste avond een portie garnalen naar binnen te werken. Je weet maar nooit.. ;) Opzich is Kalkoen best leuk maar buiten het strand om is er weinig te doen en laat het nu net maar 19 graden zijn en regenen, niet echt ideaal strandweer.

Dag 4 ~ donderdag 9 januari 2014

Vandaag rond 11 uur de bus gepakt richting 'Zone Hotelera' om een tweede poging te wagen de boulevard langs de hotels te bereiken. Een busritje kost omgerekend ongeveer 35 cent. Bij de duurdere hotels stikt het van de Engelsen en Amerikanen en je ziet hier dan ook genoeg eet/- en drinktentjes. Ook vandaag regent het weer de hele dag en je hoort dan ook veel mensen klagen die hier maar voor 1 of 2 weken zijn. Gelukkig heb ik nog 3 maanden en heel veel zon voor de boeg! Rond 3 uur besluit ik de bus terug te pakken en weer naar het hostel te gaan. 's Middags nog een filmpje gekeken in de gemeenschapelijke ruimte en rond 8 uur zijn we met een groepje van 7 Nederlanders, Belgen, Duitsers en Spanjaarden uit eten geweest. Na afloop hadden we zin om op stap te gaan maar we hoorden van een propper bij ons in het hostel dat je in het hoofdseizoen 80 a 90 dollar betaald om binnen te komen in 1 van de 5 grote clubs. Toen zijn we maar corona's gaan halen bij de supermarkt en hebben we er een gezellige avond van gemaakt in het hostel. Rond half 3 ben ik begonnen aan mijn laatste nachtje in Cancun. Buenos noches!

Dag 5 ~ vrijdag 10 januari 2014

De laatste uurtjes in Cancun zijn aangebroken. Rond 11 uur even ontbijten en dan nog wat uurtjes rondlopen in het oude centrum. Om 1 uur ben ik gaan uitchecken om vervolgens weer de bus te pakken richting de hotelstrip. Een uurtje later heb ik daar afgesproken met Geriette die mij meeneemt richting Playa del Carmen. Eerst gaan we nog even lunchen bij het Hardrock cafe vanwaar we een waanzinnig mooi uitzicht op de zee hebben. Onderweg zijn we nog even bij een mooi uitzicht gestopt waarna we rond 4 uur aankwamen in Playa del Carmen. Nadat ik een hostel heb gevonden zijn we naar Geriette's appartementje gegaan waar ze zich even heeft omgekleed. Rond 8 uur zijn we het gezellige centrum van Playa ingegaan voor een hapje en een drankje. Het is erg druk in Playa mede dankzij het bpm-festival (dance en techno muziek). Eenmaal terug in het hostel kreeg ik al snel door dat het niet helemaal geschikt was voor mij. 's Nachts stond het dakterras grenzend aan mijn slaapkamer helemaal vol met feestende hippies (vuurspuwers, trommelaars en andere rare vogels :p). Even een nachtje doorzetten en de volgende morgen opzoek naar een andere slaapplek.

Dag 6 ~ zaterdag 11 januari 2014

Vanmorgen eerst opzoek gegaan naar een ander hostel voor de komende nachten. Na een leuk hostel gevonden te hebben moest ik opzoek naar een geschikte pinautomaat omdat de ATM in de hoofdstraat zowel mijn pinpas als mijn creditcard weigerde. Een automaat bij het busstation ded het gelukkig wel. Op het moment dat ik dit schrijf heb ik al van Job te horen gekregen dat de Rabobank mijn creditcard geblokkeerd heeft omdat ze 'verdachte bewegingen' hadden waargenomen. Ik heb de familie gevraagd of ze contact op willen nemen met de Rabobank omdat ik hier niet in staat ben om te bellen. Na heel wat rompslomp bleek toch echt dat ik zelf moest bellen en dankzij een prepaidkaart van Geriette is het gelukkig allemaal opgelost en is de blokkade opgeheven. 's Middags ben ik naar het strand geweest, jawel mijn eerste stranddag! Heerlijk weer, mooi strand, blauw water.. Wat wildeke gij nog meer? 's Avonds noodles gegeten voor 40 cent en bij het hostel aan het ieniemienie zwembadje gezeten.

Dag 7 ~ zondag 12 januari 2014

Deze eerste zondag in Midden-Amerika lijkt verdacht veel op een gemiddelde zondag in Nederland. Rustig aan, relaxed en geen druk programma. Het enige verschil is dat ik nu niet op de bank voetbal lig te kijken maar op het strand lig naar het blauwe water te staren ;-). Op het strand kwam ik nog wat mensen uit Groningen tegen waarmee het erg gezellig was. 's Avonds zelf wezen koken met een Mexicaan uit het hostel. Eigen gemaakte burrito's stonden er op het programma, dikke prima! Ik ben vroeg op bed gegaan vandaag i.v.m. de excursie naar Chichen Itza die voor morgen op het programma staat.

Dag 8 maandag 13 januari 2014

Vandaag vroeg dag. 07:00 om precies te zijn. Het busje van easytours komt me oppikken vanaf het hostel. Het is 3 uur rijden richting Chichen Itza (1 van de 7 wereldwonderen) dus de oogjes kunnen nog even dicht. Eenmaal aangekomen krijgen alle Engelstalige mensen gids Enrique toegewezen die ons over het park leidt. Chichen Itza is een prachtig piramidevormig bouwwerk maar is tegenwoordig ook een erg toeristische attractie. Na de rondleiding hadden we een uur voor onszelf om nog wat rond te lopen. Dit was ook lang genoeg mede door alle irritante verkopers die er rondliepen. Op de terugweg gingen we nog drie stops maken. De eerste was voor een lopend buffet, de tweede voor een stop bij een cenote. Een cenote is een soort zwembad in een grot waarbij het water ijskoud is. Toch maar wel even een sprongetje in het water gedaan. De laatste stop was in een Mexicaans stadje genaamd Valladolid (spreek uit: Balladolid). Dit stadje staat bekend om zijn ouderwetse 16e eeuwse Mexicaanse cultuur. Rond 8 uur waren we weer terug bij het hostel. Ik zou nog even wat gaan drinken met Geriette maar omdat ze moet overwerken gaan we nu morgen maar even lunchen voordat ik weer verder ga richting Tulum en Playa del Carmen gedag zeg :)

  • 15 Januari 2014 - 19:28

    Hedda:

    Leuk Frankie! Enjoy! x

  • 15 Januari 2014 - 19:49

    Frank:

    Foto's plaatsen duurt erg lang.. Bij thuiskomst volgen alle foto's!

  • 15 Januari 2014 - 19:49

    Lisette:

    Ja het eerste reisverslag, helemaal leuk :-)
    Lekker genieten daar en veel plezier bij Tulum!
    Groetjes aan Gerrie! Dikke kus

  • 15 Januari 2014 - 20:04

    Suzanne:

    Klinkt als een heel relaxt begin van je reis, nice! Enjoy! Dikke kus!

  • 15 Januari 2014 - 20:30

    Marianne:

    Leuk verslag! Kijk al uit naar het vervolg xxxx

  • 15 Januari 2014 - 22:20

    Pascal:

    Leuk verhaal!! Have fun!! :-)

  • 15 Januari 2014 - 23:19

    Aart:

    Klinkt te gek Frank! Herkenbaar vooral! Blijf vooral schrijven en heb een goeie reis!
    Aart

  • 15 Januari 2014 - 23:37

    Simone:

    Jeej wat een leuk verslag Frank! :D
    Leuk om te lezen! Op naar week 2! Enjoy.
    DikkeX.

  • 16 Januari 2014 - 10:49

    Maud:

    Tof verhaal Frank! Leuk om te lezen :) Heel veel plezier!

  • 17 Januari 2014 - 05:32

    Maaike:

    Dat is toevallig! Ik dacht zaterdag al een Europeaan te spotten op het strand in playa del carmen en je kwam me ergens bekend voor, maar denk dat ik het nu weet zat je ook het wessel? Heel toevallig vloog ik 7 januari met condor en zit ik voor 3,5 maand in midden amerika. Waar ga jij precies heen als ik vragen mag? Las Tulum in ieder geval.
    Fijne reis, wie weet kom ik je onderweg nog ergens in een hostel tegen.

    Groetjes

  • 18 Januari 2014 - 00:42

    Frank:

    Hey Maaike! Ik had je ook al herkend van het Wessel indd ;)
    Wat tof! Dan heb je ongeveer dezelfde plannen als ik. Ik heb ongeveer 3 maand de tijd in Midden-Amerika! Ik zit nu in Tulum en vertrek zondag richting Belize. Wat zijn jou verdere plannen? Gr. Frank

  • 18 Januari 2014 - 00:46

    Frank:

    Je mag anders ook wel appen (0612067374) Misschien wat makkelijker :

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn waarbenjij.nu! Omdat ik hier in Midden-Amerika veel dingen meemaak leek het mij leuk om deze verhalen vast te leggen op een persoonlijke site, ook al was ik dat in eerste instantie niet van plan. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij op deze manier een beetje te volgen!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 10454

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Midden-Amerika

Landen bezocht: