Week 2: Tulum en Chetumal - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 2: Tulum en Chetumal - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 2: Tulum en Chetumal

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

23 Januari 2014 | Mexico, Tulum

Dag 9 - dinsdag 14 januari 2014

Vanmorgen weer begonnen met het verzamelen in inpakken van mijn spullen. Mijn laatste nacht in hostel Viva la Vida en daarmee ook mijn laatste nacht in Playa del Carmen zit erop. Rond 12 uur heb ik nog even afgesproken met Geriette om te lunchen. Na de lunch nemen we afscheid en vertrek ik met de bus van 14:15 van Playa richting Tulum. Eenmaal aangekomen in Tulum heb ik al redelijk snel een leuk hostel gevonden. Ik slaap op de kamer met twee oude mannen en met de Engelse Kerry. Zij woont nu a voor twee jaar in Mexico en is nu als wijze van vakantie aan het rondtrekken in datzelfde land. Samen met haar ben ik 's avonds wat gaan eten en hebben we in een bar nog een biertje gedronken.

Dag 10 - woensdag 15 januari 2014

Het weer vandaag valt wat tegen. Echt een dag waarop iedereen in en rond het hostel blijft hangen. 's Middags ben ik even Tulum gaan verkennen. Tulum is een klein stadje waar de sfeer wat relaxter is dan in Cancun en Playa del Carmen. Het bestaat hier uit 1 hoofdstraat vol mt barretjes en restaurantjes. Je merkt ook gelijk dat de prijzen hier lager liggen dan in de meer toeristische oorden. 's Avonds macaroni gemaakt en spelletjes gespeeld met overige hostelbewoners. Grappig om te horen dat iedereen in Amsterdam is geweest en de meesten vertellen ook nog dat ze in Nederland hebben gewerkt. Allemaal positieve verhalen over Holland!

Dag 11 - donderdag 16 januari 2014

Het zonnetje is weer terug! Vandaag staat er een fysieke uitdaging op het spel. Als je vanaf Tulum naar het strand wil dan heb je een tocht van 4,5 kilometer voor de boeg. De meeste mensen gaan fietsen maar ik ben gaan lopen. Bespaart je toch weer zo'n 150 pesos (9 euro). Handdoek om de nek, zonnebril op en gaan. Eenmaal bij het strand aangekomen moet je eerst door een hotel of restaurant glippen voordat je daadwerkelijk het strand op kan. Het strand van Tulum is echt waanzinnig mooi en ik verbrand er levendig. Rond een uurtje of 8 ben ik met Kerry wat gaan eten bij een lokaal restaurantje. Daarna nog even wat cocktails gedronken in de bar om de hoek en toen zijn we weer teruggegaan naar het hostel.

Dag 12 - vrijdag 17 januari 2014

Vandaag met Kerry een collectivo (taxibusje) gepakt richting Xpu-Ha.
Xpu-Ha is een rustig strandje precies tussen Playa del Carmen en Tulum in. De dag begon qua weer erg mooi maar rond een uurtje of 1 begon het te waaien en werd het steeds bewolkter. We hebben nog even gegeten op het strand en zijn toen weer teruggegaan naar Tulum. Bij terugkomst in het hostel even met wat andere toeristen zitten kletsen en daarna zelf een gezonde maaltijdsalade gemaakt. In de avond hebben we onder het genot van een biertje spelletjes (Backgammon en poker) gespeeld.

Dag 13 - zaterdag 18 januari 2014

Vandaag is mijn laatste hele dag in Tulum. Omdat ik nog steeds niet naar de ruines (puntjes op de i lukt me niet) ben geweest is dat voor deze zaterdag het programma. Na het ontbijt huur ik een fiets voor een dag en vertrek ik richting de ruines. Na eerst nog wat proviand ingeslagen te hebben kom ik aan op de plek van bestemming. Deze oude Maya-ruines vind ik persoonlijk mooier dan Chichen Itza en dat komt dan vooral door de locatie. De tempels zijn gesitueerd op rotsblokken die weer grenzen aan de helderblauwe zee. Het levert allemaal heel wat mooie plaatjes op. Na afloop nog maar weer even naar het strand geweest en 's avonds zelfgemaakte quesedilla's gegeten samen met m'n roomie. Onze laatste avond gezellig gemaakt onder het genot van een paar solletjes (biertjes) waarvan in Mexico opmerkelijk meer wordt gedronken dan van de in Nederland bekendere Corona's.

Dag 14 - zondag 19 januari 2014

Na afscheid te hebben genomen van Kerry pak ik om half 11 de bus richting Chetumal. Het is een rit van 3,5 uur maar de uren vliegen voorbij. In Chetumal vlakbij de grens met Belize is voor toeristen weinig te beleven maar deze stad is een hotspot voor mensen die verder willen reizen naar Belize. Ik heb voor twee nachten een hostel geboekt welke bij aankomst meer op een villa lijkt. Het hostel heeft een zwembad, hottub, pingpongtafel, hangmatten en een groot dakterras. Na de omgeving een beetje verkend te hebben ga ik koken samen met een meisje uit Noorwegen en eten we op het dakterras.

Dag 15 maandag 20 januari 2014

Vandaag even rondgewandeld in Chetumal en alvast een ticket gekocht voor de boot naar Caye Caulker, Belize. Het is mijn laatste dag in Mexico en ik heb het land als zeer prettig ervaren. Ik heb veel mensen leren kennen, zowel toeristen als locals en het waren op een enkele uitzondering na stuk voor stuk leuke mensen. Mijn laatste avond in Mexico breng ik door me een Belg, Engelsman en een Zweedse. De laatste twee gaan vroeg op bed en de jongen uit Belgie en ik besluiten een pingpong-toernooitje te houden als een battle tussen de lage landen. Helaas trekt Nederland aan het kortste eind. Dit was Mexico en morgen vertrek ik naar het volgende land in centraal Amerika! Adios! :)

  • 23 Januari 2014 - 09:10

    Grianne :

    Haha, dag 13..

    Je kunt een jongen uit de makelaardij halen, maar hoe haal je de makelaardij uit een jongen?
    'Locatie locatie locatie! ' :-p

  • 23 Januari 2014 - 12:36

    The:

    hey frank klinkt allemaal erg leuk! veel plezier verder!

  • 26 Januari 2014 - 16:17

    Aly Buter-van Den Hof:

    leuk om te lezen hoe het met jou gaat. Fijne reis en geniet er van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn waarbenjij.nu! Omdat ik hier in Midden-Amerika veel dingen meemaak leek het mij leuk om deze verhalen vast te leggen op een persoonlijke site, ook al was ik dat in eerste instantie niet van plan. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij op deze manier een beetje te volgen!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 10451

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Midden-Amerika

Landen bezocht: