Week 4: Flores & Lanquin - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 4: Flores & Lanquin - Reisverslag uit Lanquín, Guatemala van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 4: Flores & Lanquin

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

06 Februari 2014 | Guatemala, Lanquín

Dag 23 - dinsdag 28 januari 2014

De wekker van 06:00 gaat af en Ralph en ik haasten ons richting het busstation waar we om half 7 met Joanna en John hebben afgesproken. De bus brengt ons naar Belmopan waar ´king David´ ons vergezelt als tourleider. We moeten nog een half uurtje verder met de bus en dan komen we aan bij de grotten. Eerst nemen we even een ontbijtje en daarna verzamelen we alle benodigheden (zaklamp, rubberen band en zwemschoenen). Na een tocht van ongeveer een uur door grotten, rivier en jungel komen we aan op een punt waar we met z´n vieren in onze band gaan zitten en waar het cave tubing begint. Dit is het op je rubberen band de rivier afdrijven waarbij je door verschillende grotten gaat. Echt een onwijs gave en mooie belevenis! Terugweg moeten we de buschauffeur nog om een gunst vragen omdat we met z´n vieren niet genoeg geld bij ons hebben. Gelukkig doet hij niet al te moeilijk. ´s Avonds nog even uiteten geweest en een biertje gedronken. De volgende morgen vertrekken we richting Guatemala.

Dag 24 - woensdag 29 januari 2014

Mijn laatste uurtjes in Belize zijn aangebroken. Door een vriendelijke local worden we aan een goedkope taxi geholpen. Het oversteken van de grens stelt niks voor en binnen 5 minuten lopen we in Guatemala, land nummer 3 van deze rondreis door Midden-Amerika! Vanaf het grensplaatsje Monte Cuerva nemen we een collectivo richting Santa Elena en vandaar een tuktuk naar het eilandje Flores. Dit wordt mijn eerste officiele stop in Guatemala. Het eiland ligt middenin een groot meer en wordt door één brug verbonden met het vaste land. In de middag ga ik het eiland wat verkennen en het verschil qua prijzen met Belize is erg groot. Je haalt hier broodjes gezond voor omgerekend 50 cent en een avondmaaltijd kost omgerekend 3 á 4 euro. Morgen staat er een bezoek aan Tikal op het programma wat de meest intacte Maya-ruines van Midden-Amerika zijn. In eerste instantie wilde ik een nacht doorbrengen in een tent aan de voet van Tikal maar na meerdere negatieve verhalen zie ik daar toch maar van af.

Dag 25 - donderdag 30 januari 2014

We hebben gekozen om mee te gaan op de sunsettour richting Tikal. Dan vertrek je in het begin van de middag en mag je na sluitingstijd nog een uurtje op het park blijven om van de zonsondergang te genieten. De ruines betrekken een oppervlakte van ruim 10 vierkante kilometer. Ongeveer de helft van de bouwwerken zijn gerenoveerd en van de jungle ontdaan en voor de andere helft is simpelweg niet genoeg geld om ze te renoveren. Tegen het eind van de middag leidt de gids ons richting het hoofdgebouw van Tikal en van daaruit hebben we een prachtig uitzicht over Tikal en de jungle. Helaas door de bewolking geen zonsondergang voor ons maar het in het donker teruglopen door de jungle als enigen op het park is ook al redelijk spectaculair. ´s Avonds gaan we met 3 Australische meiden naar de bios in Santa Elena. Die meiden hadden we tijdens de tour leren kennen en de film was Runner Runner met Justin Timberlake en Ben Affleck.

Dag 26 - vrijdag 31 januari 2014

Vandaag geen activiteiten gepland en het grootste gedeelte van de dag breng ik door in het hostel. Hostel Los Amigos heeft eigenlijk ook alles in zich. Een lounge, restaurant, bar en natuurlijk kamers en dat alles in één. In de middag ga ik richting Santa Elena voor wat boodschapjes en om even wat geld te pinnen. Dat laatste is nog vrij moeilijk in Guatemala omdat ze bijna alleen B5-automaten hebben en die accepteren geen Nederlandse pinpassen. Gelukkig is de creditcard een uitkomst. Aan het eind van de middag tref ik Laura en Melissa in het hostel waarmee we de laatste dagen wat zijn opgetrokken. Tot een uurtje of 8 gezellig met hun zitten kletsen tot zij moesten vertrekken richting Guatemala-city. In de loop van de avond nog wat biertjes gedronken in de ´nightclub´ van het hostel en toen op bedje waarmee de laatste dag in Flores ten einde was.

Dag 27 - zaterdag 1 februari 2014

Rond 8 uur in de ochtend worden Ralph en ik opgepikt met een shuttlebusje voor een 8 uur durende rit naar Lanquin. We zitten met ongeveer 16 mensen in het busje waaronder 10 Denen die met elkaar op een groepsreis zijn. De weg naar Lanquin is prachtig omdat de omgeving erg groen is en we ons inmiddels in de bergen bevinden. Net als bij alle andere lange ritten vind ik de uren voorbij vliegen en komen we rond 5 uur aan bij onze accomodatie voor de komende 3 dagen, de Zephyr lodges. Dit ´hostel´ is echt waanzinnig mooi met allemaal rietgedekte huisjes en slaapzalen tussen de bergen. In eerste instantie hadden we een privékamer gereserveerd maar deze bleek maar één twee-persoonsbed te hebben. Gelukkig hadden ze ook nog een privekamer met een twee-persoonsbed én een tweepersoons slaapbank op de veranda. Dit wordt voor de komende 3 nachten mijn slaapplekje, mooi buiten en met een geweldig uitzicht. ´s Avond was er een italiaans buffet in het hostel en hebben we met een grote groep Jengle (drankspelletje met opdrachten) gespeeld.

Dag 28 - zondag 2 februari 2014

Vandaag een beetje een aansteller want ik ben ziek. De gehele dag een beetje druifjes eten, veel slapen en van het uitzicht genieten. Gelukkig blijft het maar bij een dag!

Dag 29 - maandag 3 februari 2014

Vanmorgen rond half 8 besloten om met Ralph nog met de tour naar Semuc Champey van vandaag mee te gaan. Semuc Champey is een trapsgewijze waterval van 5 verschillende hoogtes waar je als toerist rond kan kijken en zwemmen. Het is dé toeristische trekpleister van deze omgeving en vaak ook de reden waarom mensen naar Lanquin komen. We gaan met z´n 10´en op pad en moeten eerst een uur lang in de achterbak van een truck overeind blijven op een hobbelige en steile weg naar Semuc. We gaan eerst door een grot klimmen en zwemmen en daarna mogen we met een rope swing in een rivier springen. Daarna mogen we van een 12 meter hoge brug in diezelfde rivier springen, erg gaaf allemaal! Na de lunch moeten we 40 minuten een berg opklimmen om uiteindelijk van een prachtig uitzicht op de watervallen te kunnen genieten. Een half uurtje later zijn we weer beneden en mogen we anderhalf uur vrij rond- zwemmen, klauteren en genieten van Semuc Champey. Zoek maar eens via google naar Semuc Champey, erg mooi! ´s Avonds weer in het hostel gegeten en wat gedronken met alle andere mensen.

Hasta Luego!

• 07 Februari 2014 - 10:42

Marianne:

Lieve Frank, wat een geweldige verslagen. Nou vervelen doe jij je daar niet. Ik heb even gegoogled en het is daar zeker mooi. Liefs, Marianne xxx

• 08 Februari 2014 - 11:18

Liesbeth:

Hoi frank
    Vindt geweldig om jou reisverslag te lezen.
    Super!
    Ik zie weer uit naar je vervolg verslag:)
    Veel Plezier!
    groet`n oet een herfstachtige Tenboer.

• 09 Februari 2014 - 19:27

Wim En Thea Den Haag:

Hallo Frank

We waren op de verjaardagsparty van je vader en hoorden van je verslag op deze site. We hebben nog niet alles gelezen maar gaan dat zeker doen en blijven je ook volgen op je reis door Midden Amerika.
    Een reis als dit maak je natuurlijk maar één keer mee en geniet er daarom ook van. Heel veel plezier en wees voorzichtig als je verder reist.
    De eerste 4 medailles met het schaatsen zijn al binnen.

Groetjes Wim en Thea