Week 5: Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 5: Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 5: Antigua

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Februari 2014 | Guatemala, Antigua

Dag 30 - dinsdag 4 februari 2014

Vanmorgen in alle vroegte afscheid genomen van Ralph. Vanaf vandaag gaan we allebei weer een andere kant op en mijn shuttle vertrekt al om 6 uur richting Antigua. Rond 2 uur kom ik in Antigua aan en heb ik mijn hostel snel gevonden. `s Middags gelijk maar even het stadje verkennen. Antigua wordt omschreven als hèt toeristische stadje van Guatemala en dat is het ook in positieve zin. Het doet allemaal erg Italiaans en daarmee romantisch aan en de sfeer is er erg goed. In de loop van de avond ben ik uiteten geweest en heb ik nog even op het dakterras van het hostel gezeten. Over het algemeen is het hier best fris omdat Antigua wat hoger gelegen in de bergen ligt omringt door 3 nog in werking zijnde vulkanen.

Dag 31 - woensdag 5 februari 2014

Vanmorgen eerst even twee afleveringen van wie is de mol teruggekeken. Ik heb zo mijn bedenkingen bij Tygo Gernandt (hierbij dus zwart op wit, Tygo is de mol). Ik heb het plan opgevat om hier in Antigua mijn Spaans weer wat op te halen. Na de cursus in Nederland weet ik redelijk goed wat alle basics zijn maar ook daadwerkelijk een gesprekje voeren in het Spaans dat lukt nog niet zo goed. Op aanraden van het hostel heb ik een particulier schooltje gevonden waar ik voor $120 dollar 5 dagen lessen (1 op 1) ga volgen van elk 4 uur lang. Nadat dit allemaal snel geregeld was had ik nog lekker een hele dag voor de boeg. Na een paar uurtjes rondgelopen te hebben kwam ik in het park in gesprek met Enrigue. Deze Italiaan werkt hier sinds kort voor Unicef en uiteindelijk hebben we besloten om ergens wat te gaan eten en drinken.

Dag 32 - donderdag 6 februari 2014

Allereerst pap even feliciteren met zijn 70e verjaardag! Jammer dat ik er niet bij kan zijn maar ik hoop dat jullie allemaal een mooi feestje hebben gehad bij de Molen. Ik ben vandaag vroeg opgestaan omdat mijn eerste Spaanse les om 9 uur begint. Mijn leraar is een lief wat ouder mannetje die helaas ook wat ergenis opwekt. Hij praat net als Borat (en heeft er ook erg veel van weg) en heeft het alleen maar over mooie Nederlandse vrouwen, wiet en geld, net de dingen waar ik me niet zo mee bezig hou.. :p Daarnaast praat hij soms wel een uur lang tegen me aan in het Spaans waar ik dan weer geen ene fluit van snap. Hopelijk is dat aan het einde van de cursus beter! In de middag ben ik met een Duits meisje dat ik had leren kennen in de bus richting Antigua over de enorme markt gelopen. `s Avonds even alleen uiteten geweest en een lekkere pizza naar binnen gewerkt.

Dag 33 - vrijdag 7 februari 2014

Ik zou vandaag om 9 uur mijn tweede Spaanse les hebben maar de directeur van de school kwam mij doodleuk vertellen dat de les verplaatst was naar half 2 in de middag. Lekker dan! Omdat ik toch al gedoucht heb ben ik mooi op tijd richting het Parque Central gelopen wat een beetje de hotspot van Antigua is. Iedereen (toeristen en locals) komen hier om te chillen, praten, lezen en om gewoon een beetje mensen te kijken. Na de Spaanse les van vanmiddag ben ik `s avonds wezen koken met drie Canadeze meiden en hebben we de hele avond lopen spoonen (NL: ezelen) met nog twee Zweedse jongens die `s middags gearriveerd zijn.

Dag 34 - zaterdag 8 februari 2014

Met Linus en Kalle (de twee Zweedse vrienden) wezen ontbijten bij een restaurantje in de buurt van het hostel en aan het eind van de ochtend even geskyped met het thuisfront. In het begin van de middag ben ik richting het Parque Central gelopen om van het zonnetje te genieten en wat te lezen in het boek over de moord op Marianne Vaatstra. Om 3 uur begint mijn derde Spaanse les van de week (morgen gelukkig een dagje vrij). In de avond met een grote groep gegeten in ons hostel en daarna met z`n allen aan de rum die hier in Midden-Amerika ontzettend goedkoop is. De hele avond spelletjes gedaan en nog even met een klein groepje opstap geweest in Antigua maar omdat we meer een attractie waren voor de locals zijn we rond een uurtje of 2 weer naar huis gegaan.

Dag 35 - zondag 9 februari 2014

Vanmorgen eerst even een ontbijtje gescoord bij de Subway en vervolgens richting de Kathedraal van Antigua gelopen waar op dat moment een kerkdienst bezig was. Het geloof is de laatste jaren heel erg in opkomst in Midden-Amerika en dat kon je duidelijk zien. Geen mogelijkheid om nog binnen te komen zo druk. In het begin heb ik met de Duitse Max besloten om `s middags de Pacaya-vulkaan te gaan beklimmen. Rond 2 uur worden we opgehaald met een busje en om half 4 beginnen we aan de anderhalf uur durende tocht omhoog. Het is een behoorlijke zware tocht (met locals op paarden achter de groep die continu vragen of je een `taxi` wil) en eenmaal aan de top ben je helemaal bruin aangeslagen van alle stof. Het uitzicht en de `sfeer` die op zo`n vulkaan hangt is heel bijzonder. Aan de top is het erg koud maar heb je ook weer warme rook die vanuit de krater naar buiten komt. Na marsmallows te hebben geroosterd gaan we weer naar beneden. In de avond met Max en de twee Zweedse jongens uiteten geweest en optijd op bed gegaan na de redelijk vermoeiende dag.

Dag 36 - maandag 10 februari

De Zweedse jongens hebben een ontbijtje voor ons vieren klaargemaakt en in de loop van de dag gaat iedereen een beetje zijn eigen gang. Ik ga bezig met het bijhouden van mijn notitieboekje en ondertussen wil ik een beetje uitvogelen wat mijn volgende pitstop gaat worden. Zoals het nu lijkt vertrek ik woensdag richting El Salvador om toch een beetje op schema te blijven. Rond 3 uur haalt mijn Spaans leraar mij op bij het hostel en rond half 7 is de les weer afgelopen. In de loop van de avond zijn we met de vier jongens richting de supermarkt gelopen om boodschappen te doen voor het avondeten. Na de pasta drinken we nog wat biertjes op het dakterras met wat andere mensen uit het hostel. Aan het eind van de avond afscheid genomen van Linus en Kalle die middenin de nacht hun weg zouden vervolgen naar Lago de Atitlan.

Hasta la proxima semana!

  • 12 Februari 2014 - 09:45

    Liesbeth:

    Super Frank
    Geweldig Allemaal..........
    Groet`n Liesbeth uit een zonnige Tenboer. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn waarbenjij.nu! Omdat ik hier in Midden-Amerika veel dingen meemaak leek het mij leuk om deze verhalen vast te leggen op een persoonlijke site, ook al was ik dat in eerste instantie niet van plan. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij op deze manier een beetje te volgen!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 10460

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Midden-Amerika

Landen bezocht: