Week 8: San Juan del sur en Isla de Ometepe - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 8: San Juan del sur en Isla de Ometepe - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 8: San Juan del sur en Isla de Ometepe

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

07 Maart 2014 | Nicaragua, San Juan del Sur

Dag 51 - dinsdag 25 februari 2014

Vandaag gaan 3 van de 5 Canadezen naar Managua om vanaf daar op donderdag weer terug te vliegen naar de -30 graden in Quebec. De andere 2 jongens en Ilja vertrekken deze ochtend ook richting Managua om vanaf daar naar de Corn Islands aan de andere kant van Nicaragua te vliegen. Daarmee blijven alleen Merel en ik nog over van het oorspronkelijke groepje en wij verhuizen dan ook naar een ander hostel in San Juan wat dichter bij het centrum. Ons nieuwe hostel is het Yajure-hostel en is een ruim opgezet hostel grenzend aan het strand en onze dorm is op dit moment onze eigen prive-kamer. Na een middagje op het strand en lekker gegeten te hebben bij een kiprestaurantje zijn we terugweg aangesloten bij een kroegentocht die voorbij kwam.

Dag 52 - woensdag 26 februari 2014

Na lekker uitgeslapen te hebben zijn we rond 1 uur over het strand richting het centrum gelopen en zijn we alle winkeltjes een beetje af gaan struinen. Merel moest nog nieuwe slippers en een jurkje hebben en ik ben zelf nog even naar de kapper geweest. Nadat we terug waren gelopen naar het hostel hebben we daar 2 Noorse, 1 Zweedse en nog een Nederlandse meid ontmoet. Aan het eind van de middag ben ik met Merel naar het Jezus-beeld gelopen dat op grote hoogte uitkijkt over de baai van San Juan. ´s Avonds met alle meiden en ondergetekende uiteten geweest bij het visrestaurantje.

Dag 53 - donderdag 27 februari 2014

Na het ontbijt en even wat gelezen te hebben ben ik met de groep meiden, Sean die in het hostel werkt en zijn broer naar een strandje wat verderop bij San Juan gegaan. Dit strand is wat mooier en beter om op te liggen in vergelijking met het strand van San Juan omdat je daar nogal gezandstraalt wordt. Na wat gezwommen te hebben toch nog maar even een surfplank gehuurd omdat je in een surftown als San Juan toch echt een keer de surfplank op moet. Rond half 6 zijn we teruggegaan naar het hostel. ´s Avonds uiteten geweest met Merel bij een restaurantje in het centrum vanwaar je heerlijk mensen kunt kijken. Na het eten ben ik met de 2 Noorse en de Zweedse meid richting de kroegentocht gelopen wat weer erg gezellig was.

Dag 54 - vrijdag 28 februari 2014

Vandaag waren de meeste mensen in het hostel vrij brak en veel heb ik dan ook niet gedaan. Veel in de hangmat gelegen en gelezen en aan het eind van de middag een filmpje gekeken over een backpacker ´into the wild´. Nadat we uiteten zijn geweest bij het kiprestaurant met de geweldige ´service´ (ahum) kwamen er in het hostel twee vrienden van Sean langs uit Managua. Daarna met de hele groep op stap geweest in de Black Whale wat wel een beetje onze vaste hangout-spot is geworden. Na een supergezellige avond en redelijk wat drankjes rond 6 uur op bedje gekropen.

Dag 55 - zaterdag 1 maart 2014

Als ontbijt een broodje Gyros gehaald met Merel en Eduardo en een beetje rondgelopen door het centrum. Aan het eind van de middag nog een paar uurtjes op het strand gelegen. In de loop van de avond met z´n zevenen uiteten geweest bij een lekker tappasrestaurant wat verder uit het centrum gelegen. Na nog even langs de ijssalon te zijn gelopen hebben we nog even een bliksembezoek aan ons vorige hostel de Naked Tiger gebracht. Daarna weer terug naar het hostel waar we nu zitten en hebben we nog een laatste gezellige avond in het hostel gehad.

Dag 56 - zondag 2 maart 2014

Vandaag is het dan zover. We moeten afscheid nemen van San Juan del sur. Na 10 superleuke dagen gehad te hebben is het tijd om verder te gaan richting Isla de Ometepe. Van alle stops tot nu toe op deze reis door Midden-Amerika staat San Juan erg hoog op de lijst van de leukste en ik hoop hier zeker nog eens terug te komen! Het is een klein surfersstadje met leuke mensen, stranden, barretjes en goede restaurantjes. Wat voor mij tijdens deze reis vaak de hoogtepunten zijn is dat je ergens wat langer verblijft en dat je door de straten loopt met het gevoel dat je er al een beetje thuishoort. Dat je precies weet wat waar zit en waar je moet zijn voor de lekkerste/leukste dingetjes en dat had ik heel erg in San Juan. Plus de beide hostels en alle leuke mensen hebben het hier tot een toptijd gemaakt! Nu weer even over tot de orde van de dag en een globale weergave van de reis richting Isla de Ometepe. Om 10 uur hebben Merel en ik de bus richting Rivas gepakt en van daar een taxi naar San Jorge. Daar op de boot naar Moyogalpa en aldaar weer een shutteltaxi naar ons hostel in Bengue op het eiland. Verder lekker gegeten in het hostel en de buurt verkend.

Dag 57 - maandag 3 maart 2014

Hostel Finca Magdalena is een grote verbouwde boerderij die je doet denken aan ´little house on the prairie´. De dorm is een grote zaal met allemaal veldbedjes op een rij die je erg doet denken aan een ziekenhuiszaal. Na het ontbijt hebben we twee mountainbikes gehuurd en zijn we opweg gegaan naar Ojo de Agua, een natuurlijke zwembron met erg helder water. Na daar een aantal uren te hebben doorgebracht en geluncht te hebben zijn we aan het eind van de middag weer terug gefietst naar ons dorpje waar de fietsen om 6 uur terug moesten zijn. Isla de Ometepe doet erg denken aan de Nederlandse waddeneilanden maar is qua oppervlakte wel veel groter. Verder is het eiland ontstaan door twee vulkanen die in het verleden uit zijn gebarsten. ´s Avonds hebben we gegeten in het hostel en zijn we vroeg op bed gegaan omdat er in de omgeving net als in het hostel weinig te beleven valt.