Week 11: Panama-City & San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 11: Panama-City & San Blas - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 11: Panama-City & San Blas

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

28 Maart 2014 | Panama, Panama-stad

Dag 72 - dinsdag 18 maart 2014

Vanmorgen na ruim een maand met Merel gereist te hebben moeten we afscheid nemen. Het afscheid van Merel is niet voor lang omdat we elkaar over een week nog een paar dagen zien in Bocas del Toro. Ik pak de bus richting Puerto Viejo in het zuiden van Costa Rica omdat ik op moet schieten wil ik nog wat van Panama zien voordat ik Alice en Bert meet in Costa Rica aan het einde van de maand. Ik kom rond 5 uur aan op de plaats van bestemming. Samen met een Amerikaanse jongen uit de bus een hostel gevonden en ´s avonds uiteten geweest. Morgenvroeg weer verder in de bus richting Panama-city.

Dag 73 - woensdag 19 maart 2014

Vandaag was best wel een horrordag qua reizen. Om half 7 opgestaan en na even langs de bakker te zijn gelopen de half 8 bus richting de grens met Panama gepakt. Na daar om 10 uur aangekomen te zijn en wat gedoe met het kunnen laten zien van een retourticket heb ik met 3 andere reizigers ruim een half uur staan onderhandelen met een taxichauffeur om nog voor een enigzins redelijke prijs naar het verderop gelegen Almirante gebracht te worden. Vanaf daar een bus gepakt richting David die er officieel 4 uur over zou doen maar die door een verkeersongeluk, file en omrijden 7 uur later in David aankomt. Daarna nog de nachtbus richting Panama-city gepakt waar ik om 3 uur in de nacht aan ben gekomen. Toen een taxi gepakt richting het gelukkig al gereserveerde hostel en snel op bedje gekropen.

Dag 74 - donderdag 20 maart 2014

Rond half 9 alweer wakker en gezellig bijgepraat met Ilja die nu ook een aantal dagen in Panama-city is. Na het ontbijt van zelfgemaakte pannekoeken ben ik met Ilja en de Amerikaanse Sarah met een taxi richting het Panama-kanaal gereden. Je betaalt er 15 dollar voor om het kanaal te zien maar je mag dan ook het museum en een filmpje over het kanaal bekijken. Na anderhalf uur kwam het eerste grote containerschip voorbij door de sluizen. Leuk om te zien en mee te maken maar heel bijzonder is het ook weer niet. ´s Middags zijn we naar een ontzettend groot, modern overdekt winkelcentrum waar alle grote merken een filiaal hebben geweest. Daarna met z´n drieen boodschappen gedaan en gekookt en even voorbereidingen getroffen voor de trip richting de San Blas eilanden morgenvroeg.

Dag 75 - vrijdag 21 maart 2014

Om half 6 worden in totaal 8 mensen uit ons hostel opgehaald door Mr. Manuel voor de tour richting de San Blas eilanden. De San Blas bestaat uit 365 kleine eilandjes die te boek staan als de mooiste plek ter wereld. Blauw water, wit zand en verder alleen maar palmbomen en rieten huisjes om in te overnachten. Om 8 uur komen we aan bij de kade vanwaar iedereen met verschillende bootjes wordt opgehaald. Om 10 uur komt mijn boot aangevaren waar in totaal 5 mensen instappen. Na een woeste tocht over de zee waarbij iedereen drijfnat wordt komen we na ongeveer een half uurtje aan op een eiland. Als een man aan me vraagt of ik Frank ben blijkt dat ik als enige nog weer verder moet naar een ander eiland. Eenmaal op dat eiland aangekomen blijkt dat er naast mij één ander koppel uit Israel op het eiland zit en dat ik er de volgende dag helemaal alleen zal zijn. Met een bewaker en een meisje dat voor me kookt, dat dan weer wel. De maaltijden bestaan uit vers gevangen vis met iets van rijst, banaan of eieren erbij. ´s Avonds wordt je eigenlijk verplicht om rond 7 uur op bed te kruipen omdat er zonder elektriciteit en op een onbewoond eiland verder weinig te beleven valt.

Dag 76 - zaterdag 22 maart 2014

Om 7 uur vanmorgen vertrekt het koppel uit Israel en begint mijn persoonlijke ´Expeditie Robinson avontuur´ (gelukkig wel mét eten). Na het ontbijt een beetje rondgelopen op het eilandje voor zover dat kan (eilandje bestaat voor 90% uit palmbomen) en lekker op het strand gelegen en gezwommen. Na de lunch werd het eigenlijk te warm om nog op het strand te liggen en toen ben ik een boek gaan lezen in de hangmat. Ik heb vandaag bijna net zoveel gelezen als in de voorgaande 10 weken in totaal. Nu eindelijk even de tijd voor hé ;). Eigenlijk gaat de dag best snel voorbij met helemaal niks doen en na het avondeten is het ook al snel weer bedtijd. Morgen ga ik naar een ander eiland omdat wat andere mensen om me heen ook wel erg welkom is na vandaag.

Dag 77 - zondag 23 maart 2014

Na het ontbijt word ik opgehaald door de boot van het Franklin-eiland. Rond 8 uur kom ik daar aan en het eiland is gelijk een stuk drukker. Ik kan nog snel even aanschuiven bij het ontbijt en mijn huisje is een privé-vertrek aangezien de twee andere bedden vandaag leeg blijven. Op het strand eigenlijk al snel in contact gekomen met verschillende mensen omdat er bijna alleen maar Nederlandse en Belgische backpackers op het eiland zijn. Na wederom een strand-/zwem-/hangmatdagje ´s avonds gezellig met een grote groep backpackers spelletjes gedaan, gedronken en nog even bij de ´disco´ aan de andere kant van het eiland gekeken.

Dag 78 - maandag 24 maart 2014

Vanmorgen zijn we weer met de boot naar het vaste land van Panama gebracht. Daarna weer met de auto richting het gigantische en eigenlijk best wel moderne Panama-city. Na de lunch even een film gekeken in het hostel en wat dingen geregeld voor de komende dagen. Aan het eind van de middag nog even naar het centrum geweest en daarna om 7 uur richting het station. Om 8 uur vertrekt de nachtbus naar Almirante(10 uur). Volgende week meer over waar deze nachtbus me uiteindelijk heenbrengt! ;-)

Hasta la proxima semana!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn waarbenjij.nu! Omdat ik hier in Midden-Amerika veel dingen meemaak leek het mij leuk om deze verhalen vast te leggen op een persoonlijke site, ook al was ik dat in eerste instantie niet van plan. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij op deze manier een beetje te volgen!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 10469

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Midden-Amerika

Landen bezocht: