Week 12: Bocas del Toro & Cahuita - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 12: Bocas del Toro & Cahuita - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 12: Bocas del Toro & Cahuita

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

08 April 2014 | Panama, Bocas del Toro

Dag 79 - dinsdag 25 maart 2014

Om half 5 in de morgen komt de bus vanuit Panama-city aan in Almirante en vandaar een taxi richting de watertaxi-centrale. De eerste watertaxi naar Bocas del Toro gaat pas om 6 uur en om half 7 kom ik aan op het eiland. Daarna gelijk op zoek naar een hostel waar ik als een blok in slaap ben gevallen na een nachtje in de bus. 's Middags rond 1 uur wakker geworden en even het eiland gaan verkennen. Toen ik om 3 uur weer in het hostel terugkwam zag ik dat de spullen van Merel ook op de kamer lagen maar zij was hem al gesmeerd richting het strand. Rond 7 uur kwamen we elkaar in het hostel tegen en hebben we onder het genot van een heerlijke pizza en een drankje lekker bijgekletst.

Dag 80 - woensdag 26 maart 2014

Vandaag was een echte klaagdag voor Merel en mij. Niks deugde, alles was lelijk, mensen waren irritant en we zagen er zelf ook nog eens niet uit ;-) Af en toe moet dat kunnen zo'n lekkere klaagdag! Na het ontbijt hebben we fietsen gehuurd en wilden we naar een strand 8 kilometer verderop fietsen. Daar zijn we nooit aangekomen omdat halverwege een leuke strandtent zat waar we een paar uur op de bedjes hebben gelegen met uitzicht op de zee en de bijbehorende surfers. Nadat we de fietsen terug hebben gebracht hebben we inkopen gedaan voor avondeten en voor home-made pina colada's omdat we vanavond even flink op stap willen. Uiteindelijk zijn we rond 10 uur op bed beland omdat de drankjes voor een hele andere wending hadden gezorgd, namelijk de vermoeiende..

Dag 81 - donderdag 27 maart 2014

Vanmorgen nog snel even een ontbijtje en lunch opgehaald bij de Duitse bakkerij vlakbij het hostel. Om 10 uur worden we opgepikt voor een tour die ons vandaag langs verschillende plekken gaat brengen. Als eerste gingen we met de boot naar dolphin's bay waar we vier wilde dolfijnen hebben gespot, erg gaaf! Daarna gingen we verder richting een koraalrif waar we een uurtje de tijd hadden om te snorkelen. Na het snorkelen zijn we naar het Zapateria-eiland gevaren. Op dit prachtige eilandje hadden we 2,5 uur de tijd om te relaxen en van de mooie omgeving te genieten. Rond half 5 worden we weer met de boot bij het hostel afgezet. Voor het avondeten zijn we naar de pizzeria gegaan omdat vanwege de eilandbrede stroomuitval dit het enige restaurant is dat nog iets klaar kan maken dankzij hun kolengestookte pizza-oven.

Dag 82 - vrijdag 28 maart 2014

Nog even ontbeten met Merel bij de Duitse bakker en daarna voor het eggie afscheid genomen bij de watertaxi die mij weer richting het vaste land gaat brengen. Vandaag pak ik 4 bussen (2 in Panama en 2 in Costa Rica) om vervolgens rond half 9 in San Jose aan te komen. Vanaf het busstation een taxi gepakt richting het Radisson-hotel waar Bert op mij zat te wachten in het restaurant. Hij is vanavond om half 8 geland op San Jose airport. Alice zal over 2 dagen met de boot vanaf Philadelphia aankomen in de oost-Costa Ricaanse havenplaats Moin. 's Avonds gezellig nog even met Bert gegeten in het restaurant van het prachtige hotel en een biertje gedronken in het cafe. Erg gezellig om weer iemand vanuit je eigen familie- of vriendenkring om je heen te hebben.

Dag 83 - zaterdag 29 maart 2014

Vanmorgen heerlijk ontbeten in het hotel en na het uitchecken hebben we de huurauto opgehaald van het vliegveld. Daarna naar de Poas-vulkaan gereden vlak buiten San Jose. Dit is een vulkaan waarbij je vanaf een uitzichtspunt ook daadwerkelijk in de krater kunt kijken. Na het bezoekje aan de vulkaan zijn we heel Costa Rica doorgereden richting Cahuita aan de Caribische kust zodat we alvast een beetje in de buurt zijn van het plaatsje waar Alice maandag aankomt. Na een slaapplek voor vannacht gevonden te hebben zijn we uiteten geweest en hebben we nog even een versnapering gedronken op het terras.

Dag 84 - zondag 30 maart 2014

Na het ontbijt in Cahuita zijn Bert en ik richting het national parc gelopen waar je een kilometers lange wandeling kunt maken door een werkelijkwaar prachtige natuur. Het blauwe water, strand, en jungle zitten heel dicht op elkaar en onderweg spotten we verschillende wilde dieren; wasberen, luiaard, slangetjes, apen en verscheidene mooie gekleurde vlinders. Na de wandeling nog even op het strand gelegen en daarna zijn we ons gaan opfrissen voor de avond. Lekker uiteten geweest en daarna nog even een borrel gedaan aan de mainstreet van Cahuita.

Dag 85 - maandag 31 maart 2014

Rond een uurtje of 10 zijn we met de auto vertrokken richting Moin. Als alles goed gaat meert Alice hier om 12:30 aan met het schip van Seatrade. Als we aankomen in Moin zien we het schip al liggen maar Alice belt dat ze pas om 14:30 de haven in mogen. Om de tijd wat te doden zoeken we het strand op. Tijdens de lunch worden we gebeld dat het waarschijnlijk zelfs half 6 wordt. Tegen die tijd rijden we richting de haven en zien we het schip de haven binnen varen. Vanaf het moment dat het schip tegen de kant ligt moeten we nog een uurtje wachten tot alle formalitieten geregeld zijn. Daarna snel de boot op en Alice even flink geknuffeld en een rondleiding op het schip gekregen. Rond 8 uur zijn we richting Puerto Viejo gereden en hebben we nog gezellig een biertje gedronken in het zwembad van het hotel dat Bert had gereserveerd.