Week 3: Caye Caulker en San Ignacio - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Frank Smit - WaarBenJij.nu Week 3: Caye Caulker en San Ignacio - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Frank Smit - WaarBenJij.nu

Week 3: Caye Caulker en San Ignacio

Door: Frank Smit

Blijf op de hoogte en volg Frank

30 Januari 2014 | Belize, San Ignacio

Dag 16 - dinsdag 21 januari 2014

Deze dinsdag is het een kwestie van tas weer inpakken en om half 2 richting de ´veerboot´ die mij naar Caye Caulker, Belize gaat brengen. Deze veerboot blijkt later een speedboot te zijn waar ongeveer 30 mensen op kunnen. Als iedereen er is komt er ineens een legerauto met 8 gewapende militairen aangereden. Al onze tassen worden op een rij gezet en al snel wordt er een drugshond uit de auto gehaald. De drugshond ruikt bij 3 verschillende tassen wat verdachts maar uiteindelijk blijkt het allemaal goed te zijn. Na een tocht van 4 uur en een tussenstop op San Pedro komen we aan op het eiland. Op de boot zaten een paar bekenden uit Tulum en samen met hun en twee andere gozers gaan we uiteten en opstap hier op het eiland. De mensen spreken hier allemaal Engels (voertaal Belize) en de sfeer is erg caribisch en vriendelijk. Ik verblijf in het Dirty Mac Nasty hostel wat anders dan zijn naam doet vermoeden een prima hostel is.

Dag 17 - woensdag 22 januari 2014

Heerlijk warm en zonnig weer vandaag. Samen met Frederik en Cheung die ik gisteren op de boot heb leren kennen ga ik naar ´de split´ aan de noordzijde van het eiland (1000 inwoners en ongeveer 800 bij 200 meter groot). The Split is het enige soort van strandje dat ze hier hebben en er staat een gezellige strandtent met redelijk hippe muziek. Na een middagje zonnebaden en snorkelen gaan we ´s avonds met een groepje van 6 jongens uiteten en eet ik voor de eerste keer in mijn leven krab. De krab is lekker maar er zit wat weinig vis aan voor een fatsoenlijke maaltijd. Na afloop gaan we naar de raggae-bar hier op het eiland en daarna naar de Ocean night club.

Dag 18 - donderdag 23 januari 2014

Vandaag zouden we met een aantal jongens op een officiele snorkeltour gaan maar het weer gooit roet in het eten. Regen en harde wind zorgen er voor dat de tour niet doorgaat. Nu gaan we maar een beetje poolen, praten, lezen en gewoon chillen. ´s Avonds gaan we eten bij een ´all you can eat´ buffet wat mij meer aanspreekt dan elke dag krab wat hier op het eiland ontzettend veel wordt gegeten. Na het eten gaan we terug naar het hostel waar van 7 tot 9 gratis rumpunch verkrijgbaar is en waar we tot een uurtje of 10 wat poolen. Deze avond een beetje vroeg op bed want hopelijk gaat de snorkeltour morgen wel door.

Dag 19 - vrijdag 24 januari 2014

Rond half 8 word ik wakker door de suisende wind en het getik van regen tegen het raam. Als ik buiten ga kijken stormt het echt en ik zie de snorkeltour dan ook wederom aan mij voorbij gaan. Rond een uurtje of 12 klaart de lucht aardig op en ga ik samen met Angus (Schotse jongen) het natuurreservaat van het eiland een beetje verkennen. Onderweg komen we nog een ander groepje mensen uit het hostel tegen en bij terugkomst gaan we met z´n allen biertjes drinken en poolen. Na de nodige biertjes, rumshotjes en rumpunch ben ik rond 11 uur aardig in de olie gaan slapen.

Dag 20 - zaterdag 25 januari 2014

Het was de bedoeling om vandaag verder te reizen richting San Ignacio maar omdat het zonnetje weer terug was ben ik toch nog gaan snorkelen met twee jongens uit het hostel. De snorkeltour begon om half 11 en bracht ons langs 3 plekken waar we vanuit de boot het water ingingen. Op de tweede snorkelplek gingen we snorkelen met nursesharks en pijlstaartroggen. Ik vond het redelijk scary moet ik zeggen. Niet zozeer door de aanwezigheid van de haaien maar wel door ongeveer 40 pijlstaartroggen die rond de boot zwommen. Uiteindelijk als laatste het water ingegaan. Als je eenmaal aan het snorkelen bent is het beter te doen omdat je daadwerkelijk kan zien waar de beesten zich bevinden en je doet gewoon je ogen dicht als ze te dichtbij komen.. ;-) Al met al super leuke ervaring en is het uiteindelijk toch nog gelukt om te snorkelen hier op Caye Caulker. In de middag zijn we met z´n 3´en naar het strand geweest om daar rustig van het zonnetje te genieten. ´s Avonds even wat eten gehaald en bij het hostel biertjes gedronken.

Dag 21 - zondag 26 januari 2014

Vanmorgen vroeg op om samen met Ralph (jongen uit Amsterdam) de 08:30 boot richting Belize-city te pakken. Een uurtje later kwamen we aan en hebben we gelijk een bus gepakt richting San Ignacio omdat Belize-City een stad is waar je niet al te lang rond wil lopen. Onderweg zijn we uitgestapt bij de Belize Zoo waar allerlei verwaarloosde en in beslag genomen beesten worden verzorgd en die samen een heuse dierentuin vormen. Drie uurtjes later zijn we uitgekeken en vervolgen we onze weg richting San Ignacio. Aan het eind van de middag komen we aan en gaan we op zoek naar een slaapplek. San Ignacio kent bijna geen hostels en alle hotels zitten ook bijna vol. Na een poosje vinden we een hotel die nog een kamer vrij heeft en gaan we het stadje wat verkennen. Na wat gegeten en gedronken te hebben keren we terug naar het hotel.

Dag 22 - maandag 27 januari 2014

Na een heerlijk, comfortabele nacht in hotel Plaza zonder alle kamergenoten die je normaliter in een hostel hebt, zijn Ralph en ik rond 10 uur richting de ruines van Cahal Pech gelopen. Een tochtje van 1,6 kilometer waarvan de helft bergop. Dit samen met 32 graden en een brandende zon maken het een verhit tochtje. De ruines zijn mooi om te zien en het is er bijzonder rustig terwijl dit de enige ruines in de omgeving zijn waar je ook daadwerkelijk in en op mag. Na de afdaling besluiten we om ´s middags te gaan zwemmen bij een resort. Het enige resort waar dit blijkt te kunnen blijkt zich vlakbij de ruines waar we vanmorgen waren te bevinden. Dus rond 1 uur en met een nog fellere zon lopen de twee ´gekke Hollanders´ nog maar een keer de berg op. Het zweet gutst van mijn voorhoofd maar dat maakt van de sprong in het zwembad een mooie beloning (samen met het idee dat het nu sneeuwt in Nederland :p). ´s Avonds komen we twee oude bekenden tegen van Caye Caulker en die vertellen ons dat iemand in de bus ze een grot-excursie voor 20 Amerikaanse dollar heeft aangeboden terwijl ze hier voor ongeveer 80 dollar worden aangeboden. Na het een beetje geverifieerd te hebben besluiten we om nog een dag langer te blijven en de volgende dag mee te gaan.

Hasta pronto!

  • 30 Januari 2014 - 22:35

    Liesbeth Van Der Ploeg:

    Hoi Frank Ik Lees met veel plezier jou reisverslag!!
    Geweldige ervaring lijkt me dat!
    Super ja!

    Genietse!

    Ik zie uit naar de vervolg-verslag!

    Groet`n oet een winterse Ten Boer

    Liesbeth. :)

  • 31 Januari 2014 - 19:15

    Marianne:

    Ik doe de tv uit, leg mijn leesboek aan de kant en doe mijn leerboeken dicht. Nu genieten van Frank zijn avonturen. Leuk en genieten! Vol spanning wachten op het volgende verslag xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Welkom op mijn waarbenjij.nu! Omdat ik hier in Midden-Amerika veel dingen meemaak leek het mij leuk om deze verhalen vast te leggen op een persoonlijke site, ook al was ik dat in eerste instantie niet van plan. Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij op deze manier een beetje te volgen!

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 10464

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Midden-Amerika

Landen bezocht: